„Předpokládám, že by Benešov mohl být jako důležitý dopravní uzel také zahrnut do dotačního programu, přestože se ITI týká Prahy," říká starosta Jaroslav Hlavnička s tím, že velká část obyvatel Benešova studuje nebo pracuje v Praze, naopak do Benešova také míří dospělí za prací a děti do škol. „Oběma uzly projdou denně tisíce lidí,“ dodává.
Sto milionů korun, dle zpracované studie, je odhadnutá částka, do níž by se měly vejít náklady na nový moderní dopravní terminál. „Studie je zpracovaná, její součástí je stavební povolení a částka, tedy těch uvažovaných sto milionů korun. Ta se bude dále upřesňovat.“ Říká starosta.
Terminál Benešov (jehož studie byla prezentována na loňské výstavě v Městské výstavní síni, ve vestibulu polikliniky) bude vznikat v několika etapách. Hlavním kladem projektu je to, že zde vznikne nové zastřešené autobusové nádraží, které bude podchodem propojené s nádražím vlakovým. V Nádražní ulici tak konečně vznikne bezpečný podchod, který bude spojovat autobusové a vlakové nádraží. Organicky tvarovaná křídlovitá skořepina zastřeší samotný objekt terminálu, rozděleného na dva prostory. V prvním bude výstup z podchodu od nádraží ČD a čekárna s informačním a navigačním systémem, který integruje vlakovou i autobusovou dopravu. Dále tam bude i zázemí autobusové dopravy – místnost řidičů, dispečink, prodejní přepážky pro autobusy i vlaky. V podzemí pak komerční provozovna se zázemím a technické zázemí celého objektu. Druhá část terminálu bude pouze přízemní. Tam se počítá s veřejnými toaletami, s provozovnami občerstvení a potravin.
Druhým objektem, dotvářejícím celkovou urbanistickou koncepci Terminálu Benešov, je parkovací dům. „Jsme na začátku, při studii se jednání odvíjela se zástupci drah a dopravních cest. Nyní nastávají další jednání, protože budeme potřebovat pozemek na vybudování nového parkovacího domu, který bude součástí příslušného dotačního titulu v rámci programu ITI,“ informuje starosta. Kapacita třípodlažního parkovacího domu je odhadována na 160 míst a jeho cena se odhaduje na dalších téměř 60 milionů korun. Až vypracovaná studie určí, zda se bude jednat o lift systém, pro který by město muselo získat větší plochu kolem první koleje, nebo zda zde vznikne klasický parkovací systém se závorou.
Projekt včetně stavebního povolení by měl být podle slov starosty hotový v polovině příštího roku 2015. Realizace projektu, který pomůže Benešovu zařadit se mezi města s moderním dopravním uzlem, bude však už náležet novému osazenstvu radnice, vzešlému z komunálních voleb.
-if-