Většina dětí se do školy těší, ale mnozí rodiče mají obavu, aby dítě školu zvládlo. Výměna školkového režimu za školní s sebou nese spousty zásadních změn v životě celé rodiny. Prvňáčkovi je nutné přizpůsobit každodenní program tak, aby své nové povinnosti zvládl vyspalý, odpočatý a s podporou rodičů.
Již před nástupem do školy by se rodiče měli zaměřit na věci, které dělají dítěti problém. Jde o samostatné činnosti, které by dítě mělo zvládat bez pomoci dospělých. Základem je oblékání, svlékání, zavazování tkaniček či jíst velkým příborem. Samozřejmostí je znalost celého jména, adresy a telefonních kontaktů na rodiče. Pro bezpečí dítěte je třeba, aby bylo poučeno, že se nemá vybavovat s cizími lidmi, nic si od nich nebrat a nenastupovat k nim do aut. Vysvětlit mu, koho může požádat o případnou pomoc, pokud ho někdo ohrožuje.
Některým dětem trvá déle, než si v novém prostředí zvyknou. Škola jim může připadat cizí. Pro bázlivější dítě může být problém již samotná cesta do školy. Proto je vhodné ho zpočátku do školy doprovázet. Dítě tento strach dříve či později zvládne.
Psychohygiena prvňáčka
- Neměnit režim spánku a vstávání ani ve dnech školního volna
- Zajistěte dostatek kvalitního spánku
- Uspávejme děti četbou či milým povídáním
- Ranní vstávání naplánujme tak, aby výprava do školy byla bez stresu a napětí
- Ráno neprobírejme žádná konfliktní témata
- Vytvořme denní režim tak, aby probíhal každý den podobně
- Zajistěte dostatečnou a pravidelnou stravu obsahující vitamíny, čerstvé ovoce a zeleninu
- Klaďme důraz na společnou snídani, při níž si s dítětem popovídáte o tom, na co se těší a čeho se obává
- Po celý den dodržovat pitný režim
- Večer překontrolujte dítěti tašku – připravení tašky je povinnost vašeho prvňáčka
- Dítě nepřetěžovat kroužky a zájmovou činností. V první třídě klidně bez kroužků nebo jen ty zavedené. Rozhodně nepřidávat nové
- Začínající školák může být v prvních dnech i týdnech školní docházky více podrážděný, nemít náladu, méně spolupracovat s rodiči. Nebo naopak může být lítostivý, citlivější, mít potřebu se více mazlit.
Zásady pro správnou domácí přípravu prvňáčka
- Stálé místo s vhodným osvětlením a dostatečným klidem
- Správné držení tužky a těla při psaní (při sezení u stolu by lokty i kolena měly svírat pravý úhel)
- Dostatek čerstvého vzduchu
- Optimální a pravidelná doba pro domácí přípravu (po 18 hod. je již dítě v útlumu)
- Optimální doba je 30 - 60 minut (lépe kratší úseky s přestávkou)
- Vyvarujte se hádek a křiku při domácí přípravě. Nemáte-li v ten den trpělivost, požádejte jiného člena rodiny o zastoupení.
- Nešetřete pochvalou a oceněním za snahu
- Nepište s dětmi úkol nanečisto (stále je zde vývoj kostí a ruka se brzy unaví)
- Pomozte dítěti najít nejoptimálnější způsob učení, jakým způsobem si látku nejlépe zapamatovat
Milí rodiče,
začátek školní docházky bude pro Vás pro všechny náročné období. Snažte se, abyste prvňáčkovi nesebrali chuť a motivaci k učení. Prožívejte s dítětem zážitky ze školy a nenechte si ujít školní období, kdy vás dítě hodně potřebuje. Váš společný čas by neměla být povinnost, ale radost. Dítě by mělo cítit, že ho máte rádi, bez ohledu na to, jak se mu ve škole daří či nikoliv.
Milé děti,
přejeme vám mnoho školních úspěchů, hodně nových kamarádů, zážitků a skvělou paní učitelku.
přejeme vám mnoho školních úspěchů, hodně nových kamarádů, zážitků a skvělou paní učitelku.
Připravila: Mgr. Ivana Kárová, vedoucí OŠKS