Lenka Faltejsková je úspěšná fotografka, překladatelka a básnířka. Přestože fotit začala teprve před pár lety, má za sebou několik úspěšných samostatných výstav. Poslední proběhla loni na podzim v Galerii Velryba v Praze. Mimo to se také účastní akcí fotografického uskupení FAUN. Její fotografie se objevily v knize polského spisovatele Mariusze Szczygieła Projekt:Pravda a ilustrují také básnickou knihu Tomáše Lotockiho Malí kapesní sněhuláčci.
Fotografie je specifickým uměleckým médiem, které dokáže věrně zachytit realitu a zároveň ji zkreslit k nepoznání. Často se mluví o tom, jakou roli v celém procesu hraje fotograf a kde se nachází rozdíl mezi náhodně zachycenou momentkou a uměleckým dílem. Pro některé je fotografie hlavně otázkou techniky a hodnotí více než uměleckou složku kvalitu použitého vybavení. Jiní se obdivují schopnostem fotografa zpracovat fotografii při post-produkci a pracovat na hranici mezi realitou a fikcí. A pro některé je fotograf ten, kdo se dokáže dívat na svět jinak a vidět věci, které běžnému pozorovateli unikají.
Lenka Faltejsková je rozhodně posledním typem fotografa. Na jejích fotografiích najdeme nejčastěji běžné situace z každodenního života ve městě. Způsob jejich zachycení ale vyvolává v divákovi dojem, jakoby vstoupil do rozepsaného příběhu. Nezáleží pak na tom, zda zachycuje intimní portréty svých blízkých, či zda jde o náhodné kolemjdoucí. Naléhavost, se kterou promlouvají k divákům, je stejná. Emoce, které fotografie vyvolává jsou pak dokresleny dobře zvládnutou technikou černobílé fotografie, která je pro autorku typická. Lenka Faltejsková často pracuje s velkými monochromatickými plochami, které dávají vyniknout pečlivě vyvážené kompozici.
Nejčastějším prostředím jsou pro autorku městská zákoutí. Její fotografie evokují často bloudění městem a zdá se, jakoby fotografie vznikaly jen mimochodem.
Kromě zachycení nenápadných lidí v davu jí město také nabízí plno nejrůznějších oprýskaných zdí a jiných materiálů, které se na občas i barevných fotografiích proměňují v ukryté obrazy. Zde se opět projevuje nesporná kvalita technického provedení. Právě hra s barvou, světlem a stínem umožňuje autorce vdechnout život i neživým plochám.
Kurátorka výstavy
Barbora Ficková