Dálniční okruh
Při příležitosti zahájení sezóny byl za účasti ministra obrany Martina Stropnického a náčelníka Generálního štábu Armády České republiky, generálporučíka Josefa Bečváře pokřtěn nový betonový okruh v tankodromu, který umožní i za špatného počasí předvádět zejména kolovou techniku návštěvníkům. Betonová dráha dostala příznačné jméno „Dálniční okruh“ a pojížděna byla například tříkolkou Velorex či kolovým transportérem OT-64.
Tankodrom
V dynamické ukázce se ukázala technika napříč historickými epochami. Ukázaly se jednotky v uniformách z počátku 20. století, prvorepublikovou atmosféru připomněl nákladní automobil Škoda L6. Období druhé světové války bylo zastoupeno sovětským středním tankem T-34, raketometem „Kaťuše“ na podvozku Studebaker nebo americkým Jeepem. Období ČSLA zastupoval zejména vydařený OT-64, který byl úspěšně vyvážen do mnoha zemí světa. Ze současné techniky se předvedl transportér Pandur či chemické vozidlo S-LOV-CBRN z Liberce. Jako poděkování 15. ženijnímu pluku za výstavbu betonové dráhy pak proběhla přehlídka jejich techniky, konkrétně buldozeru Caterpillar D5, nákladní automobily Tatra a vozidlo s lžící pro úpravu terénu.
Sklápěčky Tatra T-138 a T-148
Poněkud netradičně se návštěvníkům muzea ukázala i civilní technika. Přesto ale vzbudila stejné, ba možná ještě větší nadšení než ta vojenská. Byť i sám moderátor přehlídky se svěřil, že si s modelem legendární tatrovky sám v mládí hrál a pohledy do očí návštěvníků-mužů napovídaly, že skutečně není sám. Největší nadšení sklidila scéna, kdy malá hadrová tříkolka Velorex vyjela na kopec na tankodromu a dokázala ho i v pořádku a bez zaváhání sjet, což byl pro toto malé autíčko rozhodně složitější úkol než pro řidiče spolehlivých tatrovek.
Parní vlak Ferdinand
Velké množství návštěvníků přijelo letos do vojenského muzea v Lešanech jako obvykle parním vlakem Ferdinand, o jehož jízdě z Prahy do Postupic jsme vás předem spravili. Cesta malebnou krajinou Posázaví v parním vlaku připomínala staré dobré časy železnice a přilákala nebývalé množství cestujících všech věkových kategorií. Dokonce i pan průvodčí měl co dělat, aby se mu podařilo projít celý vlak a štípnout staré lepenkové jízdenky, které se pro tuto akci vydávaly místo dnes obvyklých tištěných ježto ještě více podtrhly retro charakter akce.
autor:Jan Vachtl, foto:Martina Vachtlová