BENEŠOV
Bohumil Rataj: Zatím se věnujeme jiným pracem
Pane řediteli, zima letos na dveře ještě nezaťukala. Co teď dělají silničáři, krom toho, že jsou, jak se vždy říká, na zimu připraveni?
„Každý si pod pojmem „jsme připraveni“ představí něco jiného. Z našeho hlediska se jedná o přestavění techniky z letní na zimní údržbu (osazení sypači, pluhy), doplnění posypového materiálu do zásoby a po městě rozmístění nádob na posypový materiál, včetně jejich naplnění a vyhlášení pohotovosti. Vzhledem k tomu, že ještě nebylo potřeba vyjíždět, věnujeme se jiné práci. Jsou to opravy komunikací, chodníků, údržba keřů, atd…“
Kolik kilometrů komunikací a chodníků spravujete?
„Ve správě máme šedesát čtyři kilometry chodníků a osmdesát šest kilometrů komunikací.“
S jakou technikou tyto komunikace a chodníky udržujete? Máte pro letošek nějakou novinku?
„K dispozici pro zimní údržbu je jeden traktor s pluhem a sypačem, jeden traktor s pluhem, dvě vozidla MAGMA s pluhy a sypači, dva malotraktory s pluhy a sypači a dále jedno malé vozidlo s korbou pro údržbu schodů. Ještě máme jednu sněhovou frézu na chodníky, která vyjíždí při spadu větším než 10 centimetrů.“
Jaké máte zásoby posypového materiálu?
„Soli máme k dispozici na skladě osmdesát tun a štěrku cca deset tun. Průběžně dle potřeby dochází k doplňování posypového materiálu.“
Podle jakého pravidla vyjíždí technika? Kdy se ve městě používá sůl a kdy se pouze prohrnuje?
„Technika vyjíždí na základě schváleného plánu zimní údržby a zejména dle zjištění aktuálního stavu komunikací a chodníků. Služby jsou drženy 24 hodin včetně sobot, nedělí, svátků. Při spadu do pěti centimetrů používáme na komunikacích pouze posyp, pokud je více jak pět centimetrů, nejprve se pluží a následně pak sype. Na chodnících se používá posyp při spadu do tří centimetrů, nad tři centimetry se již i prohrnuje.“
V případě, že nastane sněhová kalamita, budete opět z města odvážet sníh? Máte s dopravní firmou již uzavřenou smlouvu, kam se bude sníh odvážet?
„O odvozu sněhu rozhodujeme na základě dohody s Městem. Společnosti, které se podílely na odvozu sněhu z centra města již v předchozích dvou letech, byly o možnosti případné spolupráce informovány. Smlouvy prozatím uzavřeny nejsou. Sníh, pokud nastane kalamita, se bude odvážet do lokality Táborských kasáren. Stejně, jako v letech minulých.“
Můžete nám říci, kolik stála město Benešov loňská zima? Projeví se na financích fakt, že je k nám letos zima shovívavá?
„Náklady na loňskou zimu byly 1,9 milionů korun. Cena je stanovena paušálně. A ptáte-li se na to, zda ušetříme, když bude zima mírná, pak je situace následující - pokud je zima příznivější, jsou finanční prostředky využity v jarním a letním období na údržbu komunikací a chodníků.“
Co byste v době sněhové přikrývky radil chodcům i řidičům?
„Budu mluvit za sebe, když řeknu, že zima je každoročně vracející se období a každému ročnímu období je třeba se přizpůsobit. A v zimě toto platí bez výjimky, naopak je třeba dbát zvýšené opatrnosti při pohybování se po komunikacích nebo chodnících. Není v ničích silách, aby technika byla přítomna na každém kousku komunikace či chodníku. Zákon o pozemních komunikacích hovoří o zimní údržbě jako o „zmírňování závad na komunikacích, které vznikly zimními povětrnostními vlivy a podmínkami“. Naší snahou určitě je, aby komunikace a chodníky byly sjízdné a schůdné v co nejkratší době, s dodržením platných a schválených limitů.“
Děkuji za rozhovor.
-if-
Technické služby Benešov rozšířily před nadcházející zimou svůj svozový park o nový traktor, který bude v zimě sloužit při údržbě komunikací - pluhování a posyp. V letním období bude traktor osazen příkopovým ramenem na sekání trávy, nebo bude připojen přívěs s kontejnerovou nástavbou a může se tak využívat i při údržbě zeleně či vývozu kontejnerů.
-if-
VLAŠIM
Jaroslav Lukeš: Zatím šetříme peníze
Pane Lukeši, jak postupují technické služby ve spolupráci s městem ohledně zímní údržby městských komunikací?
„Město má připravený dokument, který se jmenuje Nařízení o provádění zimní údržby. V tomto dokumentu se vychází ze zákona o pozemních komunikacích a také je k tomu přiložen plán zimní údržby, který vlastně vypracováváme my, jako technické služby. S plánem zimní údržby každoročně chodíme do městské rady, kde radním předložím změny a naší připravenost na zimu. Město dále celý dokument schvaluje. Co se týče samotné údržby, tak tu máme vypsanou od 1. listopadu.“
Zatím však sníh nepadá, provádíte nějaké “dodělávky“?
„Vzhledem k počasí zatím není třeba čerpat finanční prostředky na zimní údržbu a samozřejmě práce je pořád dost. Nyní například doděláváme různé práce na místních komunikacích a také chodníky v Domašíně.“
Co například obsahuje plán zimní údržby, který předáváte městu?
„V našem plánu je přesně rozepsáno, jaké komunikace udržujeme, jaké stroje budou použity a také to, kteří pracovníci se budou na strojích střídat. Máme určené dva vedoucí pracovníky, kteří se budou po týdnu střídat a ti musí vést evidenci, jaké bylo počasí každé dvě hodiny, kolik bylo spotřebováno soli a dalšího posypového materiálu.“
Jakou techniku můžete nasadit do boje proti sněhu?
„Co se týče techniky, tak máme připraveny jednak nakladače posypových materiálů a na údržbu komunikací máme připravené dva traktory s radlicí, z nichž jeden má nainstalovaný sypač na sůl. Připravené jsou také dvě multikáry, které jsou určené jak k prohrnování, tak i k posypu vozovky. Na chodníky máme připraveny dva malotraktory s radlicí se záběrem zhruba metr, abychom mohli udržovat i užší chodníky. Pro údržbu například parkovišť můžeme nainstalovat i šípovou radlici, abychom mohli sníh lépe vyhrnovat. Kromě techniky zde máme samozřejmě i pracovníky na ruční dočišťování schodišť, autobusových nástupišť a zastávek.“
Máte připraveny posypové materiály a v jakém množství?
„Co se týče posypových materiálů, tak zde máme uskladněny různé drtě a samozřejmě i třicet až čtyřicet tun soli, na kterou máme speciální uskladňovací prostor.“
Máte nějak rozdělené komunikace, podobně, jako to mají firmy, udržující krajské silnice?
„Komunikace máme rozdělené do třech úseků podle stupně důležitosti. Komunikace, zařazené do prvního stupně, musíme zprůjezdnit do čtyř hodin, komunikace druhého stupně do dvanácti a na komunikace třetího stupně máme 48 hodin. Podobné rozdělení je i u chodníků.“
Jak postupujete v případě chodníků, kdy je již nějakou dobu v platnosti zákon o jejich údržbě?
„Zákon platí zhruba dva roky a u nás je povinnost z občanů sejmuta. Chodníky, které jsou ve vlastnictví města, jsou i jeho zodpovědností. Město nám předalo správu těchto chodníků a my se snažíme, v rámci možností, je co nejlépe udržovat. Samozřejmě se držíme časového harmonogramu, kdy pochopitelně mají přednost nádraží, poliklinika, školy a školky. Někteří majitelé jsou zvyklí si chodník uklízet sami a nic proti tomu nenamítají. Prostě si ráno sníh odklidí a je to. Jsou však i tací, kteří prostě spoléhají na nás.“
Jak se řeší situace, když se někomu stane úraz na chodníku, který udržujete?
„Město má chodníky pojištěné, takže pokud se někomu stane úraz, tak se to řeší tou pojistkou na základě záznamu o provádění zimní údržby technickými službami.“
Zaznamenal jste za poslední dobu nějaké stížnosti ohledně zimní údržby komunikací ve Vlašimi?
„Žádné závažné stížnosti na nesjízdnost nebo dokonce neprůjezdnost komunikace jsem nezaznamenal. Jsou tu drobnější stížnosti. Například na to, že my prohrneme chodník, ale správci krajské komunikace projedou a hodí sníh zpět, to je to neustálé přehazování, na které si lidé občas stěžují, ale bohužel tomu nelze zamezit.“
Víte, co vás čeká v příštím roce za práci? Víte o nějaké větší akci?
„Po zimě to je většinou oprava komunikací, v létě potom sekání trávy, což je docela náročná práce, a na podzim je tu zase lupení, takže to jsou takové ty opakující se každoroční práce. Mimo to se účastníme různých výběrových řízení a samozřejmě pracujeme pro město, které nám dává různé zakázky vzhledem k možnostem rozpočtu.“
Děkuji za rozhovor
Traktory určené na údržbu komunikací ve Vlašimi jsou připraveny bojovat se sněhem.
-jip-