Co znamená integrace?
Integrace dopravy znamená, že se autobusové a vlakové linky ve Středočeském kraji postupně tarifně sváží s tarifem Pražské integrované dopravy. To s sebou přinese možnost cestování jen na jednu jízdenku do Prahy i po Praze. V konečném důsledku to povede i ke snížení cen jízdného. Autobusy a vlaky budou také muset splňovat určitá kritéria kvality a vnitřního vybavení, dá se tedy očekávat zlepšení kultury cestování.
Budu moci stále používat elektronickou peněženku ICOM transport?
Ano, cestující budou moci u řidiče zaplatit hotově, předložit Lítačku s nahraným předplatným, nebo zaplatit elektronickou peněženkou ICOM transport. Časem se počítá i s možností platit bezkontaktními platebními kartami.
Kde nakoupím jednorázové kupóny PID?
Zatím nikde, automat na jízdenky zatím nikde v regionu nebude, je ale v plánu ho umístit v Benešově ještě v letošním roce. Aktuálně se jedná o možnosti nákupu jízdenek v pokladnách Českých drah.
Jednorázové kupóny si kupuji v Praze do zásoby, mohu je v Benešově označit?
Bohužel i tato možnost zatím není možná. O urychleném umístění oznamovačů jízdenek v Benešově se intenzivně jedná a věříme, že se podaří je na nádraží umístit co nejdříve.
Musím za vyřízením Lítačky do Prahy?
Ne, Benešov zajistil nejen pro své občany možnost podat vyplněnou žádost o Lítačku v informační kanceláři ICOM transport na benešovském nádraží.
Mohu ve vlacích kombinovat jízdné ČD a předplatné po Praze?
Ano.
U rychlíků v této kombinaci: Jízdenka ČD z Benešova do Prahy-Vršovic a poslední úsek trasy na Hlavní nádraží dojedete na předplatnou tramvajenku.
U osobních vlaků v této kombinaci: Jízdenka ČD z Benešova do Prahy-Kolovrat a zbytek trasy dojedete na předplatnou tramvajenku.
Jak to bude s integrací na železnici?
Integrována bude kompletně linka osobních vlaků S9 až do Benešova. Podařilo se navíc po intenzivních jednáních zaintegrovat i rychlíkovou linku R17 Praha-Benešov. Naopak spěšné vlaky společnosti Arriva zatím stále integrované nebudou. O integraci a doplnění linky spěšných vlaků vede Benešov intenzivní jednání a věříme, že se integrovaných spěšných vlaků dočkáte ještě v letošním roce.
Jaké změny budou v autobusové dopravě?
15 stávajících linek z Benešova na západ bude zrušeno a nahrazeno šesti novými a třemi upravenými linkami PID. Autobusy bude provozovat ICOM transport a Arriva. Zvýší se počet spojů zejména o víkendech.
Budou v Benešově návaznosti od autobusů na vlaky?
Ano, Benešov toto připomínkoval a ROPID nám vyšel vstříc. U většiny linek je tak zajištěna možnost dopoledne přestupu na rychlík do Prahy a odpoledne od rychlíku z Prahy.
Co když můj odpolední vlak bude mít zpoždění? Nezůstanu trčet v Benešově?
Ne, čekací doba od zpožděných vlaků byla další úspěšně vyjednanou připomínkou Benešova. Přípojné autobusy budou čekat na zpožděný vlak 15 minut, u posledního spoje dokonce 30 minut.
Co jsou tarifní zóny?
Území Prahy a Středočeského kraje bude postupně celé rozpásmováno na jednotlivé tarifní zóny. Praha má dvojpásmo P, a dále pásma 0 a B. Středočeský kraj má tarifní pásma 1,2,3,4,5,6 a 7. Pro běžného cestujícího to znamená, že z hlediska cenového nebude důležité kolik ujede kilometrů, ale kolik projede tarifních pásem. Pokud cestujete jen po Praze, tak v tarifních zónách není nic těžkého, platí se jednotné jízdné (24Kč za 30 minut a 32Kč za 90 minut) a můžete jet klidně ze Zličína na Letňany.
Na jednotlivou jízdenku do Prahy.
Příměstské autobusy zajíždějící do Prahy končí v tarifním pásmu 0, jehož součástí je pásmo B. Pásma 0 a B se při nákupu jednotlivých pásmových jízdenek počítají jako dvě pásma, u předplatných jízdenek ale jen jako jedno pásmo! Cestující z Neveklova jedoucí po integraci do Prahy zaplatí 62Kč za jízdenku do 8 pásem (pásma 0,B,1,2,3,4,5 a 6). Bude-li chtít pokračovat po příjezdu do Prahy v cestě po městě, koupí si rovnou jízdenku na 10 tarifních pásem (6,5,4,3,2,1,B,0 + P, která se bere jako dvě pásma), která ho vyjde na 76Kč a bude moci cestovat 270 minut. Nyní cestující zaplatí 65Kč za jízdu z Neveklova do Prahy a v Praze si ještě musí koupit jízdenku za 24/32Kč pro jízdu po Praze. Nově bude moci s jízdenkou PID navíc kombinovat autobus a vlak. Cestující z Benešova bude potřebovat pro jízdu do Prahy včetně devítipásmovou jízdenku (pásma 5,4,3,2,1,B,0 a P které se bere jako dvě pásma).
Předplatné:
Pravidelní dojíždějící budou moci po zavedení integrace využít i předplatné kupóny, které ještě více zlevní dojíždění. Tyto předplatné kupóny budete moci samozřejmě použít i na cesty z Benešova do Týnce, Neveklova apod… nejsou vázány na dopravu do Prahy. Obdobná situace platí i pro jednorázové jízdenky.