V Hostivaři se omlazuje a zrychluje hlavní tah na Prahu.
Náš region je, co se týče dopravní obslužnosti, neodmyslitelně spjat s hlavním městem Prahou a zde probíhající optimalizací železniční stanice Praha-Hostivař. Oficiálně se stavba jmenuje Optimalizace traťového úseku Praha-Hostivař-Praha hlavní nádraží 1. část-Praha-Hostivař. Převedeno do češtiny, jedná se o celkovou rekonstrukci železniční stanice Praha-Hostivař a přináležící traťový úsek k odbočce Záběhlice, zbylý úsek na hlavní nádraží je součástí druhé etapy, kterážto bude započata na konci roku 2015 respektive počátku roku 2016 a bude vedena novou stopou přes zarostlé seřaďovací nádraží Vršovice. Optimalizaci lze shrnout jako klasickou koridorovou modernizaci stanice s vybudováním podchodu, ostrovních nástupišť, zavedení audio-vizuálního informačního systému s LED panely, kompletní výměna kolejí a výhybek včetně podloží, trakčního vedení a instalace nového zabezpečovacího zařízení 3.kategorie Elektronické stavědlo. Pro cestující bude vybudována nová odbavovací hala ve svahu u ústí podchodu v ulici Plukovníka Mráze.
Co se v roce 2014 stihlo
V roce 2014 se podařilo vybudovat podchod pod sudými kolejemi a připravit stavební jámu pro jeho ukončení v ulici Plukovníka Mráze (po dokončení bude moci z této ulice projít až do ulice Dolnoměcholupská na druhé straně nádraží). Dále došlo k rekonstrukci nosníků pod sudými kolejemi mostu Průmyslová, jejich zesílení a spřažení železobetonovou deskou vždy dvou do jednoho. Nezapomnělo se ani na výměnu ložisek. Tato činnost byla spojená s rozsáhlými omezeními v ulici Průmyslová, ježto si vyžádala i dvě nepřetržité výluky této ulice. Z dalších prací jen telegraficky: výstavba nových patek trakčního vedení ve stanici, budování základů budoucí nové technologické budovy a první etapa výstavby opěrné zdi podél 1. traťové koleje směrem do Vršovic. Na konci roku byly zatím provizorně zprovozněny koleje nad dokončeným podchodem a mostem včetně výstavby provizorních nástupišť.
Co nás bude čekat v letošním roce?
2.3. byla zahájena výluka liché skupiny kolejí, tedy těch blíže výpravní budově. Při této výluce bude probíhat výstavba ostrovních nástupišť, pokračovat výstavba podchodu a výměna nosníků mostu Průmyslová. V těchto dnech pokračuje výstavba opěrné zdi podél budějovické koleje v prostoru bývalého zahradnictví u křižovatky ulic Miranova-Stavovská, kde bude ponechána i územní rezerva pro čtvrtou kolej, respektive pro druhou do Malešic. 21. a 22.2. byly vloženy nové výhybky do odbočky Záběhlice, pro které byly 19.2. provizorně zprovozněny nová světelná návěstidla od Vršovic. Jejich aktivací ukončila svou činnost majestátní mechanická návěstidla, která v dnešní době patří spíše do muzea než na hlavní železniční trať. Zbývající mechanická návěstidla hradla Železný most a odbočky Záběhlice budou demontována na přelomu dubna a května v souvislosti s aktivací nového zabezpečovacího zařízení v úseku trati do Vršovic. Důvod proč se pracuje i v úseku, který se v budoucnu nebude opravovat, ba dokonce se bude opouštět je prostý, poněvadž si moderní počítačem ovládané zabezpečovací zařízení Elektronické stavědlo netyká s drátovody mechanických návěstidel hradla Železný most. Účel provizorní výhybky se projeví v době, kdy bude vyloučena 1. a později 2. traťová kolej od stanice k odbočce, ve zkrácení jednokolejného úseku trati na minimum. Po zprovoznění ostrovních nástupišť v liché skupině bude v druhé polovině roku následovat přestavba kolejiště v sudé skupině a ke konci roku 2015 budou klíčové stavby již ukončeny. Na jaře 2016 bude optimalizace ukončena kolaudací a schválením nové traťové rychlosti přes stanici. Naše rychlíky tedy přestanou konečně před stanicí tak úporně brzdit jako dosud. O výlukách, spjatých s touto stavební činností vás budeme pravidelně informovat na našich webových stránkách a facebookovém profiu.