Jeho základní nápad spočívá ve výměně rolí:
skupina jedenácti- až čtrnáctiletých se po krátké přípravě stává řadou vzájemně na sebe navazujících průvodců. Trasa náročné prohlídky zámeckými expozicemi je rozdělena podle počtu účastníků a jejich schopností na jednotlivé, nestejně dlouhé úseky - řadu zastavení, kterými procházejí návštěvníci.
Možnost zapojit se nabízí Řetězové provádění všem, kteří se pro účast dobrovolně rozhodnou a mají vůli vydržet - je naprosto jedno, zda jsou či nejsou obdařeni nadáním k činnosti průvodce. Pro jednu skupinu trvá projekt 6 dní.
V centru projektu stojí mladí průvodci – jejich boj o zvládnutí textu, o pozornost návštěvníků, boj s trémou, s pamětí, s vlastními handicapy – jde o jejich cestu do minulosti, jejich zážitek. Pedagog se v průběhu Řetězového provádění dozvídá o svých žácích vždy něco nového, na co může dále navazovat.
Projekt lze úspěšně propojit s hodinami dějepisu, literatury, výtvarné či občanské výchovy. Obvyklé role se mění i pro něho - není přednášející a posléze zkoušející, z místa uprostřed týmu spolupracuje s muzejníkem na přípravě i vlastním provádění.
Muzejník získává možnost účinně oslovit skupinu návštěvníků, která se bytostně vzpírá nástrojům „klasické prohlídky“. I když se Řetězového provádění v základním rámci opakuje – noví účastníci přinášejí vždy nové inspirace. Díky projektu tak dosahuje jednoho z hlavních cílů své práce – dává návštěvníkům možnost projít bariéru času a dotknout se minulosti - bez ohrožení choulostivého povrchu sbírkových předmětů. Pro návštěvníky představuje Řetězové provádění jednoznačně zpestřením zážitku z prohlídky.
Mgr. Ludmila Fiedlerová