V letošním roce se Loono po hlavě vrhlo směrem k naplnění svých dlouhodobějších a ambiciózních cílů. Organizace chce ukázat důležitost prevence už v úplných základech a začne vyjednávat systémové změny. Jednou ze změn je snaha o obměnu současných školních osnov tak, aby se děti o zásadách prevence dozvěděly již na základní a střední škole. Současně také chtějí navázat spolupráci s lékaři formou poskytnutí odborných materiálů z dílny Loono, které budou určeny k edukaci pacientů v oblasti prevence. Ostatně změny v lékařské sféře a přístupu k pacientům už budují od svého vzniku. Pod svými křídly totiž vychovávají novou generaci lékařů a zdravotníků, která ke svým pacientům přistupuje individuálně a pro kterou bude šíření povědomí o prevenci samozřejmou součástí praxe.
„Chceme, aby Loono bylo bráno jako organizace, která má co říct k tomu, jak funguje prevence v České republice. V roce 2020 nás čeká ještě spousta práce a další zajímavé projekty, takže i letos o Loono ještě hodně uslyšíte. Já osobně se moc těším,“ doplňuje Blanka Sigmundová, ředitelka Loono.
Organizace však i nadále pokračuje ve své každodenní práci, tedy ve vzdělávání laické veřejnosti skrze workshopy ve školách, firmách i na veřejných akcích. Pro firmy a školy již připravují specializované workshopy zaměřené na ženské a mužské zdraví. Během podzimu se také chystají spustit již čtvrtou edukační kampaň, tentokrát zaměřenou na duševní zdraví. Ještě předtím je však čeká v pořadí již čtvrtá festivalová roadshow po největších českých hudebních a kulturních festivalech.
A jaký byl pro Loono uplynulý rok 2019? Vůbec největší změna proběhla právě v samotném vedení. Pomyslnou štafetu po zakladatelce Kateřině Vackové v roli ředitelky přebrala Blanka Sigmundová, která se v Loono dříve věnovala fundraisingu. Kateřina však nadále zůstává tváří i ambasadorem organizace. Kromě toho se Loono rozrostlo o dalších čtyřicet nových školitelů a pět členů v organizačním týmu.
„Je báječné, že existuje stále tolik mladých lidí, kteří se chtějí zapojit do šíření naší mise. Cítíme, že budeme potřebovat stále víc nadšených školitelů, i proto jsme hned v lednu letošního roku spustili další náborovou kampaň, abychom dali příležitost dalším,” dodává Sigmundová.
Minulý rok se nesl zejména ve znamení nové kampaně Dole dobrý, která učí, jak předcházet a včas rozpoznat sexuálně přenosná onemocnění, ale řeší i prevenci a léčbu neplodnosti či dosud tabuizovaná témata jako jsou inkontinence a erektilní dysfunkce. Součástí komunikace Loono byly samozřejmě i další dvě úspěšné kampaně z minulých let – Sahám si na ně každý měsíc – s podtitulem #prsakoule a Žiješ srdcem. Na témata prevence onkologických a kardiovaskulárních onemocnění vznikla řada článků a rozhovorů s odborníky, diskutovalo se veřejně i neveřejně a školilo se ve školách, na veřejných akcích, festivalech i ve firmách. Díky tomu má dnes Loono na svém kontě přes 80 tisíc vyškolených lidí, z nichž si 47 odhalilo závažné onemocnění včas.
Text a foto: Kateřina Svobodová