Tangenciální vlaky - neznámý pojem? Tak čím vlastně "tangety" jsou?
Takzvané tangenciální vlakové linky jsou na naší železnici poměrně novým jevem, jež je ale třeba v Německu již zcela běžnou záležitostí. Tangenciální linka znamená, že osobní vlak nekončí svoji jízdu na obvyklé konečné v centru metropole, ale pokračuje dále (obvykle na hranice metropole) a slouží tak jako městská doprava a může ulehčit metru nebo autobusům.
V Praze dnes jezdí tři takové linky, první je z Benešova do Prahy-Horních Počernic či ze Strančic do Čelákovic, dále z Prahy-Radotína do Úval a nakonec městská linka z Roztok u Prahy do Prahy-Hostivaře. Všechny tyto tři tangenty jsou nyní v souvislosti s rozsáhlou modernizační činností v Praze roztrženy, leč podle smělých plánů bychom se po ukončení stávajících stavebních prací měli dočkat i nové městské linky z Libně přes Zahradní město a Kačerov do Radotína, necháme se tedy překvapit.
Co se v Klánovickém lese děje a proč nastanou omezení?
V Klánovickém lese již brzy zahájí činnost stroj AHM, který bez užití těžké techniky dokáže kompletně vyměnit traťový spodek i svršek pojížděním po koleji. Laicky řečeno stroj jede po staré trati, pod sebou jí rekonstruuje a za sebou zanechává již zcela zmodernizovanou trať. Než ale tento obr zahájí svou činnost budou v Běchovicích vyloučeny koleje 1 a 0, v mezistaničním úseku do Úval kolej 0 a zejména v obvodu stanice Úvaly bude probíhat rekonstrukce dvoukolejného historického mostu Výmola, z původních tří kolejí tedy bude k dispozici v tomto úseku jen jedna. Každému z nás jistě dojde, že tímto dojde k zásadnímu omezení kapacity této hlavní trati z Prahy na východ.
Z tohoto důvodu bude velké množství dálkových vlaků vedeno od 3.3.2015 odklonem přes stanice Lysá nad Labem a Nymburk hlavní nádraží a tím přirozeně omezí kapacitu trati i z Prahy do Kolína přes Lysou nad Labem, kterou využívají tangenciální osobní vlaky z Benešova a Strančic v úseku Praha-hlavní nádraží- Praha-Horní Počernice. Aby bylo možno tudy všechny vlaky protáhnout byla část vlaků v tomto úseku odřeknuta.
Výluka by měla skončit na počátku letních prázdnin 29.6.2015.
Odřeknuté osobní vlaky ve směru do Horních Počernic:
Os 2504 Benešov u Prahy - Praha hl.n. (6:02) - Praha-Horní Počernice (6:18)
Os 2508 Benešov u Prahy - Praha hl.n. (7:02) - Praha-Horní Počernice (7:18)
Os 2512 Benešov u Prahy - Praha hl.n. (8:02) - Praha-Horní Počernice (8:18)
Os 2516 Benešov u Prahy - Praha hl.n. (9:02) - Praha-Horní Počernice (9:18)
Místo odřeknutých vlaků mohou cestující použít pravidelné osobní vlaky vedené ze stanice Praha-Masarykovo nádraží.
Odřeknuté osobní vlaky ve směru z Horních Počernic:
Os 9109 Praha-Horní Počernice (6:34) - Praha hl.n. - Strančice
Os 9113 Praha-Horní Počernice (7:34) - Praha hl.n. - Strančice
Os 9127 Praha-Horní Počernice (14:02) - Praha hl.n. – Strančice
I za tyto vlaky mohou cestující použít ostatní pravidelné vlaky jedoucí do stanice Praha-Masarykovo nádraží z Kolína, či z Milovic.
Přímé osobní vlaky z Říčan či ze Strančic co jezdí též touto trasou, leč pokračují dále do stanice Čelákovic a zpět budou jezdit dále podle pravidelného jízdního řádu. Státní dopravce České dráhy ale informuje, že vlaky na této trati mohou být vlivem odklonů a z nich vyplývajícího předjíždění osobních vlaků vlaky vyšší kategorie, asi o 10 minut opožděny.
Zdroj: České dráhy
autor: Jan Vachtl