Ing. Josef Hendrych, MBA již patnáctým rokem pracuje v Rehabilitačním ústavu Kladruby, z toho je 13 let ředitelem. Nedávno se velmi úspěšně umístil v soutěži MANAŽER ROKU 2015 a dostal se mezi top ten - deset nejlepších manažerů v České republice. Navíc také zvítězil a stal se manažerem odvětví v oblasti zdravotnických služeb.
Co je soutěž MANAŽER ROKU?
Jde o nejprestižnější a systematicky nejpropracovanější manažerskou soutěž v ČR. Jejím cílem je vyhledat, objektivně a nezávisle vybrat a zviditelnit nejlepší a nejvýznamnější osobnosti managementu, jejich metody a přínos pro rozvoj firem a celé ekonomiky. Společenským a etickým posláním akce je přispět k rozvoji elity českého managementu. Vyhlašovateli soutěže jsou Svaz průmyslu a dopravy ČR, Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR a Česká manažerská asociace, která je rovněž organizátorem soutěže. Slavnostní vyhlášení výsledků letošního, již 23. ročníku soutěže, proběhlo 21. dubna 2016 v pražském Paláci Žofín.
Každoročně se setkání účastní 70 nejlepších manažerů z celé ČR. Z nich je představeno 10 nejlepších v TOP TEN, a také absolutní vítězové.
*Kdy jste, pane řediteli do Kladrub přišel?
"Do Rehabilitačního ústavu v Kladrubech jsem přišel v roce 2001 a ředitelem jsem se stal o tři roky později. Přišel jsem z podnikatelské sféry a do té doby ve zdravotnictví nepracoval. Samozřejmě ke Kladrubům mám i regionální vztah, protože žiji nedaleko v Bystřici u Benešova."
*Jaké je vaše životní krédo?
"Krédo mám stále stejné. „Každý den začít naplno a postupně přidávat“."
*Co považujete za Váš největší manažerský úspěch v roce 2015?
"Za největší úspěch nejen můj, ale i všech dalších pracovníků našeho ústavu považuji, že jsme po čtyřletém hledání, zkoušení vytvořili vysoce účinnou léčebnou rehabilitaci pro pacienty se získaným poškození mozku. Tento unikátní program přímo navazuje na Věstník Ministerstva zdravotnictví ČR z roku 2010 – cerebrovaskulární péče v ČR.
Dalším velkým úspěchem považuji vytvoření optimální tepelné pohody, pro pacienty našeho zařízení, s využitím nevyčerpatelné energie. Systém vytápění našich budov je přitom navíc velice energeticky úsporný. Pacienty neobtěžuje hluk, průvan ani se nevíří prach."
*Jakým způsobem se snažíte zvyšovat konkurenceschopnost Vaší instituce?
"Naším posláním je především poskytovat rehabilitační a sociální služby, aby naši pacienti dosáhli co největší nezávislosti a soběstačnosti a osvojili si zdravý životní styl. To je náš cíl. To, že jsme ekonomicky úspěšní a odborně srovnatelní se světovou špičkou už je tou pomyslnou třešničkou na dortu."
*Co považujete za největší bariéru Vaší práce, jak by se měla omezit či odstranit?
"Nějaké překážky vždy byly a budou. Možná největší překážkou je naše lidská pohodlnost. Ne pro každého je práce koníčkem. Ne každý unese tíhu zodpovědnosti. Ne každý hledá stále nové a nové cesty rozvoje společnosti. Na tom je nutno pracovat."
*Jak se staráte o zaměstnance, jaký motivační program nabízíte?
"Spokojenost našich zaměstnanců sledujeme již několik let. V anketě Kvalita pracovního života dosahujeme pravidelně vysoce nadprůměrné výsledky.
Nabízíme především příjemné pracovní prostředí a vzájemný respekt profesí. Nabízíme jasnou perspektivu, zvyšujeme platy a dáváme příležitost podílet se na směřování, ale i na zodpovědnosti. Rozhodně se dobře poslouchá od zaměstnanců, že rádi chodí do práce. A u nás plně platí rovnice spokojený zaměstnanec = spokojený pacient. Například naše výborné výsledky v anketě Kvalita zdravotní péče očima pacientů, mluví za vše."
*Hovoří se o nástupu kybernetické revoluce ve všech odvětví, včetně zdravotnictví. Jak se podle Vás v příštích letech projeví na Vaší instituci?
"Říká se, že dobrá společnost předvídá budoucnost, ale výborná společnost budoucnost vytváří. My se rozhodně chceme podílet na vytváření budoucnosti. Vlastně tuto budoucnost již vytváříme.
Obecně je to o veliké příležitosti, kterou ČR nesmí podcenit. Dle mého názoru hlavní úkol je pro školství. Připravit nastupující generaci. Důležité je ale neztratit čas. Do rychle jedoucího vlaku se těžko nastupuje."
*V čem považujete soutěž MANAŽER ROKU za přínosnou pro rozvoj manažerské profese?
"Je to příležitost zviditelnit úspěšné. Na jejich příkladu motivovat ostatní. Pro někoho je důležité celospolečenské uznání, pro někoho je zase spokojenost ostatních lidí – pacientů. Soutěž Manažer roku obsahuje určitě obě složky.
*Kdo je Vaším manažerským vzorem a proč?
Nemám konkrétní vzor. Možná z mnoha dobrých i špatných čerpám kousek něčeho. Vážím si všech, kteří začínali od nuly, a přesto dosáhli velkých cílů."
*Jak vnímáte Vaše úspěšné umístění v letošním ročníku této soutěže?
"Velmi si toho vážím, a byl jsem rád, že při slavnostním vyhlášení výsledků jméno našeho rehabilitačního ústavu zaznělo tolikrát. Je to uznání nejenom pro mě osobně, ale především i ocenění vynikající a profesionální práce mých kolegů a spolupracovníků v celém rehabilitačním ústavu. To ocenění je spíš jako povzbuzení nás všech, kteří v Kladrubech pracujeme. Je to také pozitivní potvrzení toho, jak nás vnímá laická i odborná veřejnost. A za to jsem rád."
*Děkuji Vám za rozhovor a přeji hodně osobních i pracovních úspěchů.
autor: Petr Ballek